Här är en uppdaterad version av min presentation av utrustning till vården men på engelska. Presentation.
Unity-introduktion med FPS Microgame
200502 höll i jag Luleå Makerspace regi en live-introduktion av hur man kan bygga ett litet actionsspel med FPS Microgame från Unity.
Jag visade hur man sätter upp ett actionspel i dataspelsmotorn Unity från grunden inklusive hur man skapar ett nytt projekt, navigerar i Unity, laddar ner och importerar spelfiler från Unity-affären och hur man ändrar i ett halvfärdigt spel.
Detta bygger på handledningen “FPS Microgame” där det finns ett antal lektioner att fortsätta med samt jag har inspirerats av Brackeys introduktion.
Samhällets utveckling i digitaliseringens spår D0028E 20200424
Håller en gästföreläsning i kursen Programmering och digitalisering, D0028E på LTU 20200424 och här är min presentation.
Nästa printerprojekt åt vården.
Denna gång är det förbättring av luftfuktare för att dels ersätta delar som inte går att köpa samt göra vattenpåfyllningen bättre. En stor eloge till Jakub Haluška som gjort modelleringen och prototyperna.
Uppdatering: här hittar ni filerna.





Mjukvaruutveckling och genus – 200416
Jag ska hålla en gästföreläsning om genus inom mjukvaruutvecklingsområdet. Detta är inom kursen D0028E på Luleå tekniska universitet. Här är presentationen.
Presentation om vår tillverkning av skyddsvisir
Håller idag en kort presentation om vårt arbete med att tillverka skyddsvisir till Region Norrbotten och kommuner. Mer information här.
Här är presentationen.
Uppdatering: Här är en uppdaterad version på engelska.
Game of Life – John Conway 200411

John Conway är en matematiker som var främst känd för uppfinningen cellulära automater och ni kanske känner igen Game of Life. John dog 200411 av Covid-19 efter bara 3 dagars sjukdom. Han blev 82 år gammal.
Jag satte samman en liten tribute till John i form av denna animering i Unity. Game of Life var faktiskt en av de första animeringar jag implementerade på 80-talet (John gjorde det för övrigt med papper och penna 1970).
Här hittar ni källkod och om ni will testa själva på Windows så finns här en release. Tryck ‘r’ för att göra reset och ‘q’ för att avsluta.
Skyddsvisir till vården


Det är speciella tider och speciella förutsättningar i Sverige och världen. Nu går vi vidare med distribution av skyddsvisir vi tillverkat i och runt Luleå tekniska universitet och Luleå Makerspace. Vi släpper idag närmare 300 visir till Region Norrbotten, Luleå Kommun och vårdcentralen Norra Hamn.
Samtidigt som vi levererar här i norr så samordnas printning i resten av Sverige av andra och mer info finns här http://faceshield.nu/ om ni vill hjälpa till. Är ni i Norr och vill hjälpa till så går det att printa samma och leverera till Peter Parnes. Välj själva hur ni vill göra.
Slutligen vill jag uppmana alla att följa vårt lands rekommendationer. Är ni i en riskgrupp så stanna hemma (nej, ni ska inte träffa andra som ni tror är friska), har ni möjligheten att jobba hemifrån så gör det, undvik grupper och arrangera inte arrangemang som gör att människor träffas IRL och slutligen res inte (i alla fall inte dit det finns människor). Vi kommer att klara av den här krisen också! Ta vara på er och tvätta händerna!
Uppdatering 200415. Efter att ha tillverkat 2100 visirhållare så har massproduktionen av visirhållare kommit igång och därmed beslutade vi att sluta printa själva. T.ex. företaget Prototal i Jönköping kan tillverka 18000 visirhållare per dygn mot våra 150 per dygn.
- 2100 visirhållare levererade till Region Norrbotten,
till kommuner och till privata vårdgivare - Total vikt: ca 34 kg
- Total materialkostnad: Ca 15000:- + moms
- Tid nedlagt på detta projekt: Massor
- Tid per visir ca 16 min
- Dagsproduktion ca 150 varav ca 70 hemma hos mig
Här hittar ni en presentation om vår tillverkning.

e-Korridoren

Jag har lyxen att kunna välja var jag jobbar ifrån (till nästan 100% av min arbetstid) och just nu väljer jag socialt avstånd via elektroniska verktyg eftersom jag känner en mycket liten retning i halsen (förkylning). Dock känner jag att nu när läget känns mer och mer skarpt så är också behovet av att prata med andra större än normalt.
Något jag verkligen saknar är den e-corridor vi hade på 1990- och i början av 2000-talet där vi kunde se varandra och interagera spontant. Detta var en del av vårt egna verktyg mStar som sedan kommersialiserades från 1998 som Marratech och slutligen uppgick i Google 2007. Tyvärr finns det idag inga bra verktyg på marknaden för denna typ av förmedling av närvarokänsla!
Detta handlar inte bara om teknik utan också om ett förhållningssätt och en vilja från gruppen att faktiskt vilja umgås elektroniskt. En kul anekdot är att vi ofta satt hemma och jobbade tillsammans men träffades ändå på jobbet för att fika tillsammans efter att något föreslagit att vi skulle göra det.
Jag saknar den typen av samhörighet.

Next Generation Learning 2019

Onsdag 191016 ger jag en Keynote på konferensen Next Generation Learning 2019. Det är en konferens helt online och den är öppen för alla. 1300-1400 ska jag prata om framtidens lärande med fokus på digitalisering och AI.
Här är en kort intervju med mig.
Här hittar ni min presentation
och här är en inspelning.