Gästbloggare på Norrbottens Affärer – 161102 Digitalisering i samhället

Idag börjar min gästbloggarvecka på Norrbottens Affärer. Första inlägget hittar ni på denna länk men också inklipp nedan för framtida bevarande.

peterparnes
Hej!

Peter Parnes heter jag och jag är professor vid Luleå tekniska universitet, entreprenör i bland Parnes Labs AB och kreativ motor i den ideella föreningen Luleå Makerspace. Jag är gästbloggare här på Norrbottens Affärer de närmaste 7 dagarna och jag kommer att blogga om åtminstone kreativt skapande, lärande, digitalisering i skolan, jämställdhet, virtuell verklighet, gamification och Porsön men vi börjar med digitalisering i samhället i stort.

Samhället utvecklas och datorer och mjukvara kommer in i det mesta vi gör idag och är en central del av de flesta yrken antingen vi vill det eller inte. En gång i tiden byggde vi upp ett samhälle runt en industrialisering där vi behövde en stor mängd arbetare, en medelstor mängd chefer, administratörer och byråkrater samt en ganska liten mängd med kreativa personer som entreprenörer, forskare, konstnärer etc. Tänk er detta uppställt i en pyramid med arbetarna i botten.

Detta fungerade bra en längre tid (ca 100 år) men nu ser vi en kraftig automatisering i samhället där de längst ned i pyramiden, arbetarna ersätts av maskiner och robotar.  I mellanskiftet ser vi cheferna och administratörerna ersättas av digitaliseringen och det som då återstår är det den lilla toppen med kreativa personer.

Undersökningar och framtidsvisioner säger att 20-50% av alla arbetstillfällen kommer att ersättas av automatisering och digitalisering under de kommande 10-25 åren. Vi vet inte exakt hur lång tid detta tar men något som vi vet idag är att datorerna kommer att lösa fler och fler problem och arbetsuppgifter åt oss. Samtidigt kommer det fram nya yrken och med det nya arbetstillfällen som delvis löser problemet men för att vi nu inte ska få en massarbetslöshet så måste samhället hänga med i utvecklingen.

En möjlig väg framåt är att vi vänder på pyramiden ovan och då ger mer utrymme för de kreativa i samhället samt utbildar fler till att arbeta just kreativt och här är skolan mycket central men mer om det senare. Dvs., en liten del av samhället blir arbetare i den klassiska meningen och fler i samhället får möjlighet att arbeta kreativt med att gå från idé till prototyp/produkt, skapa nya saker, skapa och driva företag, vara konstnärer och arbeta med forskning med mera!

Välkomna till framtiden, Prof. Peter Parnes. 

 

 

Svar från Utbildningsdepartementet

14/10 skickade jag ett brev till två av våra ministrar gällande digitalisering i skolan och sent igår fick jag svar.

Jag hade inte väntat mig något konkret svar och det fick jag tyvärr inte heller! I kort fick jag följande svar:  “Dessa redovisningar bereds för närvarande inom Regeringskansliet och vi har i dagsläget inte någon ytterligare information att ge i frågan.

Brevet i sin helhet hittar ni här.

Inslag på radion om vår forskning runt gamification.

Idag har SR kört ett inslag om vår Gamification-satsning på LTU bland annat finansierad av Luleå Kommun. Inslaget har gått under dagen i P1 Ekot, P3 Nyheter och P4 Norrbotten. Jag leder detta arbete operativt tillsammans Josef Hallberg. I inslaget besöker de Måttsundsskolan och det digitsliseringsarbete som leds av Agneta Hedenström.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6544499

Öppen lunchföreläsning om digitalisering i skolan 161026

Välkomna på lunchföreläsning med Prof. Peter Parnes. Köp din mat hos Uni:k och lyssna på ett intressant föredrag om digitalisering i skolan!

makertjej161016-11
“Hur bör vi införa datalogiskt tänkande och digitalkunskap i skolan? Peter Parnes, professor i Distribuerade datorsystem vid Luleå tekniska universitet, berättar om arbetet lokalt och nationellt i samarbete med Skolverket. Vidare diskuteras hur unga kan gå från att vara konsumenter till producenter och hur vi kan få fler unga tjejer intresserade av teknik.”

Plats: Vetenskapens Hus
Dag: 161026
Tid: 1200-1250

Välkomna! 

Medborgarförslag gällande utveckling av Porsön

Igår skickade jag in ett medborgarförslag gällande utveckling av Porsön. Klicka på bilden nedan för större bild. Jag skickade tyvärr in det försent så det kommer nog inte med på KF förrän tidigast 161121. Mötet innan dess är 161024 och då skulle de fått in mitt förslag för 4 dagar sedan.

medborgarfo%cc%88rslagparnes161014
Bakgrunden är allt som händer på Porsön med bränder och förstörelse. Några bilder från hur det såg ut igår morse.

porso%cc%88c1 porso%cc%88c3 porso%cc%88c4

 

En dag som du inte lär dig något nytt, är en förlorad dag!