Idag var jag med i Radio P4 Norrbotten och pratade om hur vår personliga kommunikation ser ut i framtiden. Är epost död?
Här är en inspelning:
Idag var jag med i Radio P4 Norrbotten och pratade om hur vår personliga kommunikation ser ut i framtiden. Är epost död?
Här är en inspelning:
Imorgon föreläser jag och Agneta Hedenström i Kristianstad på Skolverkets konferens för gymnasielärare. Vi kommer att prata om hur man kan arbeta med skaparkultur i gymnasiet för att gå från idé till prototyp.
Från idé till prototyp med hjälp av moderna verktyg
Vill ni lyssna på bland annat mig och Agneta Hedenström prata teknik i gymnasiet så är ni välkomna till Skolverkets konferens för gymnasielärare i Kristianstad 160406.
Grattis till mig och Agneta Hedenström som vann Venture Cups affärsidépris i norr med “My Adaptive Learning”. 5000:- till oss. http://www.venturecup.se/vinnare-affarside-varen-2016
Webb, Mjukvara & Media
My Adaptive Learning
Peter Parnes & Agneta Hedenström, Luleå
My Adaptive Learning är en online-tjänst tillgänglig via en modern webbläsare. Den presenterar undervisningsmaterial från olika ämnen för eleven genom frågesportliknande uppdrag sammanflätade med korta videoklipp som förklarar olika begrepp. Genom maskininlärning, dvs. den process där en dator lär sig kontinuerligt från många olika stimuli, kommer eleven att få en lärupplevelse som är helt personlig som kommer att bidra till att motivera eleven att lära sig mer och i slutändan bidra till ett ljusare framtida samhälle.
Jag har varit med och föreslagit ändringar i läroplanen för både grundskolan och gymnasiet. Idag presenterades första publika förslaget på läroplan och vi har på oss till 29/3 att ge återkoppling. Redan till förra draften jag fick från Skolverket så hade jag en del kommentarer som tyvärr inte har kommit med. Här är inledningen till mitt förra svar:
Vad tycker du???
På torsdag föreläser jag på IDG:s IT i Skolan 2016.
Här är mina bilder:
Dags för föreläsning igen. Denna gång är titeln: Vad händer i framtiden? En inblick i teknik- och samhällsutveckling under de kommande decennierna. Detta i samarbete med Svensk förening för informationsspecialister. Det sker i Hoppe-salen i LTU:s bibliotek 1430-1600 idag.
Någon som vill komma och lyssna på mig när jag talar om “Vad händer i framtiden? En inblick i teknik- och samhällsutveckling under de kommande decennierna.” Fredag 1430-1600 i Hoppesalen i LTU:s bibliotek. Det är i samarbete med Svensk förening för informationsspecialister. Välkomna!
Imorgon är det dags för en heldag i Jönköping med digitalisering i skolan. En lång föreläsning på förmiddagen och en workshop på eftermiddagen.
Här är mina bilder. En del gammalt och en del nytt.
En liten dagsfärsk intervju med mig publicerad nyss i Skolvärlden.