Mer musik och datorspel åt folket?

Hej

Spotify har helt förändrat hur jag lyssnar på musik. Att ha allt online är otroligt värdefull, music in the cloud! Man kan välja att på tre betalmodeller,

1: med lite reklam då och då
2: betala per dag (9SEK/24h)
3: betala per månad (99SEK/månad)

Reklamen för nr 1 är i praktiken just nu kanske 4-5 reklaminslag per dag men det är nog en effekt av att de inte fått in så många reklamkontrakt ännu.

Spotify har avtal med flera av de stora jättarna och jag gissar att de betalar en avgift till dem per låt som spelas och de räknar mad att gå runt genom på reklam och prenumerationer.

Mycket coolt och man tar med sig historiken över vad man lyssnat på med sig överallt. Just nu finns det bara för Mac och Windows men jag gissar att det kommer till mobila enheter snart, det måste det! Last.fm finns idag för iPhone t.ex.

Gratiskontot (med reklam) kommer man idag bara åt via en inbjudan. Gissar att de är rädda att kostnaderna skall dra iväg.

Nog om musik…

Tänk om man kunde ta samma idé och ta den vidare till spelvärlden? Dvs ha tillgång till alla spel som släppts tidigare och som släpps i framtiden? Ha tillgång till dem överallt och alltid? Valves Steam var ett försök till detta. Undrar hur det går för dem? De finns i alla fall kvar men de kör med modellen att man betalar per spel istället för en månads eller dagsavgift. Vore det inte coolt att kunna säga att jag känner för att spela idag och så betalar man 9SEK för 24h, eller kanske upp till 29sek/dag? (Var går smärtgränsen egentligen). Skulle detta gå att få till?

Någon som känner för att starta ett nytt företag och försöka? 😉

Lugnt och stilla

Ikväll har vi lagt lite golv. Man hinner inte så långt om man bara hinner bygga när barnen har lagt sig. Vi har kommit drygt 50% i vardagsrummet nu. Det är lite knöligt att lägga dessa extra långa Kährs-bräder och när varje rad blir drygt 10m lång.

Upptäckte tidigare idag att jag missar regionfinalen i First Lego League. Förra året var jag huvuddomare och skulle antagligen varit det i år också. Jag har sett fram emot det hela året men jag kommer då att vara på väg till USA 🙁

Nu skall jag läsa lite…. trött, det har varit en lång dag för jag var tvungen att bli klar med lite arbete idag och sedan hade jag ett möte på kvällen direkt när jag kom hem. Vad trevligt det vore om alla jobbade i samma tidzon.

God natt!

Höstdag

Idag hade jag och barnen en riktig höstkväll.

Jag kom hem vid 1730 och Johanna begav sig strax iväg till yogan som vanligt på tisdagar. I normala fall brukar jag och barnen knalla omkring i skogen men idag så bestämde vi oss för att plocka fram stora grillen och och göra en brasa och grilla lite korv. Vi fick igång elden vilket inte var så svårt med den torra inköpta veden. Vi ställde fram lite stolar och bord och myste medan vi väntade på elden, eller i alla fall jag myste för barnen blev rastlösa efter 5 minuter och sprang omkring och plockade löv istället. Löven satte de på grillpinnarna och grillade. Gulliga! Efter Bratwurst och Chorizo så var det dags att packa ihop och komma isäng och inget av barnen protesterade (Tovah brukar göra det) men konstigt nog bara när mamma är hemma. Med bara pappa vet de att det inte är någon nåder.

Snabbt i säng med båda och efter Farmor Ankas Hjälpredor och de första ca 10 sidorna i Harry Potter 6 så lämnade jag barnen där uppe till deras öde (dvs blundandes och förhoppningsvis sovande). När jag kom ner så var det lite kallt så jag drog fram en fåtölj och gjorde mig en brasa. Helt underbart att sitta där och njuta av elden och känna strålningen mot forsulorna. Precis så skall det vara! Helt underbart.

Efter så här långt i renoveringen känns det som vi har fått ett helt nytt hus. Fläkten i köket blev helt rätt och likaså kaminen. Köket känns rätt och golvet i vardagsrummet också. Helt rätt!

I morgon skall vi lägga mer golv i vardagsrummet för nu har Johanna varit duktig och och målat färdigt. Hon målade även väggen vi skall riva bara att det skulle bli mer vitt i rummet 🙂

Och föresten, idag fick jag ett nytt styrketräningsprogram. Det var Stefan på STIL som hjälpte mig och det kändes helt rätt. Fick beröm av min massös också eftersom jag lyssnade på henne! Nu skall skall jag bara vara duktig och gå dit 2-3 gånger i veckan. Igår skulle jag cykla hem för att jag hade ett föredrag att lyssna på klockan 16 men när jag cyklade så bara kände jag att jag var tvungen att cykla på och det blev en runda på ca 25KM. Helt rätt! Precis vad jag behövde igår.

Nej, nu skall jag gå och lägga mig och fortsätta läsa Liza Marklunds senaste. Har läst ca 1/3 och den är definitivt inte en av hennes bästa men jag måste ju läsa ut den i alla fall. Har läst ett gäng bra böcker de senaste veckorna och jag får återkomma med recensioner någon dag när jag känner mig inspirerad. Två bra böcker jag rekommenderar direkt dock är Ken Follets A Place Called Freedom och A Dangerous Fortune. Den första utspelar sig på 1700-talet och den senare på 1800-talet och båda handlar om England och livet på den tiden. Jag har känsla av att Ken gör en hel del forskning för sina böcker och man rycks med i hans personlighetsskildringar. Vad som händer i böckerna är lite sekundärt och för mig är det den gripande beskrivning av livet på den tiden.

God natt!

Skärpning IKEA

VI har precis köpt ett IKEA kök som innehåller totalt 29 skåpsluckor och lådfronter. Av dessa var 10 så dåliga att vi reklamerade dem och idag kom utbytet och av dessa var 6 dåliga. Detta är otroligt dåligt IKEA. Det gäller serien Tidaholm. 

34% dåligt i omgång 1. 
60% dåligt i omgång 2. 
Skärpning IKEA!!!!! 

Elon – hästhandlare!

För nästan 5 år sedan köpte jag kyl, frys, micro och diskmaskin hos Elon i Luleå. En av sakerna som vi tyckte var bra var att de “bjöd” på 6 års garanti, men nu när vi kollar upp det så verkar det som om de aldrig skickade in papprena till försäkringsbolaget, även om vi fick papper att de hade gjort det. Dett är väl inget problem tycker, gå och prata med Elon, visst det kan man ju göra men de gick i konkurs för några år sedan och det Elon som finns i Luleå har juridiskt inget att göra med det gamla företaget. Vi ringer huvudkontoret på Elon och när vi säger att ringer gällande Elon i Luleå så suckar han bara och säger att vi skall skicka in alla papper till dem så skall han se vad han kan göra.

Summering: Handla inte hos hästhandlarna Elon i Luleå.

I övrigt så väntar vi på reparation och de skall komma på torsdag. Först ville de komma på måndag om en vecka men Johanna fick ner väntetiden.

En dag som du inte lär dig något nytt, är en förlorad dag!