För några veckor sedan satte jag samman en film om datalogiskt tänkande i skolan! Vassego!
Category Archives: Research
Artikel om vårt projekt Framtidens Klarinett
I lördags var det premiär för vår nya klarinett där spelaren med hjälp av olika sensorer kan vara med och påverka ljudet mer än på det klassiska sättet. En lysande klarinett.pdf
Privathet och övervakning på Internet – Vad är skolans roll?
Dags för ännu en presentation. Ikväll 1900 pratar jag om Privathet och övervakning på Internet – Vad är skolans roll? Välkomna till Vetenskapens Hus! Gratis och öppet för alla!
Spelutbildningen på Sunderby Folkhögskola
En föreläsning om dagen håller doktorn borta. Idag föreläser jag om Making och Spel i spelutbildningen på Sunderby Folkhögskola. Mina bilder och demos som alltid:
Workshop med lärare på lärarutbildningen om datalogiskt tänkande
Idag höll jag en 3h workshop om datalogiskt tänkande med lärarutbildningen på LTU! Mycket bra diskussioner! Skoj med både deltagare som är för och de som är emot! Upplägget var 1h intro och diskussion (se mina bilder nedan), följt at 1.5h HourOfCode och slutligen en 0.5h presentation och debatt med Agneta Hedenström, rektor om hur det är “där ute” i verkligheten utanför LTU! Bra diskussioner om forskningssamarbete också!
Intervju om SXSW Education-resan
Jag och Agneta Hedenström blev intervjuade gällande vår SXSW Education-resa.
Bloggar åt Dagens Media
Gästbloggar lite åt Dagens Media om SXSW tillsammans med andra från Luleå. Läs det här.
MakerDays 2015 i Göteborg
Har precis avlutat MakerDays, en 2-dagarskonferens om Making i skolan. Otroligt skoj och inspirerande även om jag blev mer en lärare än en elev i de praktiska workshopparna.
Talare på SETTDagarna 2015
2015-04-14 ska jag och Agneta Hedenström föreläsa tillsammans på SETTDagarna om vad vi kallar Luleåmodellen för att öka kollegialt lärande runt digitalisering i skolan! Nu skulle jag säga välkomna att komma och lyssna på oss men har ni inte redan köpt en biljett så blir det svårt för det är slutsålt! Välkomna “in spirit”.
Datalogiskt tänkande hos Benzeliusskolan, Bensyn, Luleå
Idag föreläste jag för ett tiotal lärare och en rektor på Benzeliusskolan i Bensbyn i Luleå om Datalogiskt tänkande. Det var bara 30 minuter men det blev närmare 45 minuter med diskussion. Skoj att de är så intresserade men också så sorgligt att det inte finns några resurser alls för datorer i skolan. Under 2014 satsades på årskurs 7 till och med gymnasiet och det blev 1:1-satsningar men under 2015 satsas ingenting på digitaliseringen i skolan tyvärr. Skolor har i princip inga datorer och då spelar det ingen roll hur mycket vi tjatar om datalogiskt tänkande etc.