Ett äventyr och marockansk middag – dag 2 – fredag em

Efter vilan gick vi och fikade lite och jag och Tovah begav oss ut i vågorna.

Vi sprang glatt pch följde stranden norrut en bra bit tills vi kom till ett par sanddyner. Det var ganska skräpigt där men man såg att vattnet brukade komma rätt högt där och mycket riktigt. 10 sekunder senare kom en REJÄL våg. Jag och Tovah sprang för glatta livet upp så vi hamnade i alla fall 1 meter över stranden och det spolade ganska bra runt benen upp till låren på mig. Två holländare framför oss hade inte lika stor tur. De var ca 10 meter framför oss och precis nedanför en mycket brant sanddyn som var ca 10 meter hög och vågen sköljde över dem. En av dem blev dränkt upp till halsen och flera infödingar kom till deras räddning. Han som blev helt dränkt låg efteråt och pustade ut uppe på dynen. Det var faktiskt ganska otäckt för tänk om jag och Tovah hade varit där de var?!

Vi begav oss tillbaka hemåt och Tovah fick låna min t-shirt eftersom hon frös och där gick jag i bara shorts när invånarna hade täckjackor på sig 🙂 De tyckte väl det är vinter eller något och stirrade lite på mig. Dummo Turisto!

På vägen tillbaka syntes det tydligt att tidvattnet hade kommit för nu hade det mesta av stranden försvunnit och vi fick springa upp på stenarna flera gånger och när vi var nästan hemma fick vi springa upp på grannhotellets privata strand som låg lite högre upp för den publika stranden var borta. Mellan hotellen fick vi plumsa genom vattnet och sedan var vi hemma. Pust, vilket äventyr. Skoj!

Grannhotellet har varningsflaggor för om man skall bada eller inte. Igår var det röd och idag var det svart. Jag gissar att svart betyder bada ej 🙂

Sedan var det dags för middag på den marockanska restaurangen på hotellet och då fick vi ju klä upp oss lite. Visst de fina?!

Middagen var jättegod! Helt klart skillnad mot den stora restaurangen och mycket godare mat. Denna lilla restaurang rymmer ca 120 pers mot flera hundra i den andra. Här satt mat i en mycket trevlig marockansk miljö med live berbermusik på deras “gitarr”. Borden var stora med plats för 8 personer varav två sidor har soffor och de andra stolar med låga ryggstöd Skall ta lite bilder på interiören vid nästa besök, för fler besök där kommer det definitivt att bli.

Maten bestod av en massa marockansk mat med rätter som jag inte minns namnet på. Couscous så klart, kycklingspett, kefta, biffspett, hel grillad fisk, homous, soppor, med mera.

Här är Tovahs andra mattallrik. Visst är hon modig som själv tog en hel fisk.

fisk_070223_jpg

OJ, nu bankade de i väggen. Oliver har sprungit omkring med en burk bankat i golvet och i möbler en stund och det lät nog en del hos grannarna. Klockan är bara 21.50 dock. Jaja. nu skall han sova i alla fall.

Kvällen avslutades med lite barndisco vilket T gillar skarpt medan Oliver springer omrking i lokalen som vanligt.

Här är min vackra fru igen.

Och sist blev det en snabb promenad på stranden för att kolla om den fanns kvar och sedan lite glassoppa och mintte och till slut i säng.

Ännu en trevlig dag med sol, bad och god mat! Vi blev lite solbrända känner jag och vädret kändes varmare idag än igår. Blåsten verkar komma första efter lunch för att sedan helt försvinna när solen går ner. Solen för övrigt ner snabbt här. Ena stunden är den där för att några minuter senare vara helt borta.

solnedgang_070223,jpg

Tack och hej för idag! Nu är klockan 22 och det är dags att lägga sig (jag sitter redan i sängen).