Abisko Dag 2

Nu tar vi oss en liten vilopaus på hotellrummet och jag passar på och uppdatera er alla. Vi tog en geocache på morgonen och fortsatte längst en trevlig stig som så klart tog slut, visserligen på ett mycket trevligt ställe men ändock slut. Vi fortsatte lite på huller om buller genom skogen och gick till slut mot vinterleden och vidare mot den stora skön. 9.39 KM gick men jag börjar bli osäker på om det är korrekt. Får kolla lite nogrannare näste gång vi går ut. Sedan upptäckte jag när jag tittade på kartan med datat från GPSen att den tycker vi gått på “fel” sida om jokken. Hmm, undrar om det är mitt program som är fel eller om det det stora Googleföretaget som har felaktiga kartor? Skulle just kolla vad Garmin Bobcat säger men det programmet är i beta och tyckte det måstu uppdatera sig innan jag fick köra det. Får väl vänta då på att det uppdaterar sig…..

200807191451.jpg
Detta är första fjällresan där jag har GPS med mig (i alla fall med kartmöjligheter) och jag måste säga att det gör otrolig skillnad mot att bara ha karta. Skulle jag bege mig ut med bara GPS då? ALDRIG! Man kan inte lite enbart på elektronik när man är i fjällen men som komplement till karta är det ett underbart verktyg. Man blir lite “blind” också pga av GPSen eftersom man litar på den blint och kollar inte så noga var man är.
Det är i alla fall skönt att vara här uppe. Igår kväll gick vi en slumprunda efter middagen och hamnade vid bryggan där en liten tjej badade klockan ca 2030. Hmm inser nog att våra 9.39 KM “idag” inkluderar gårdagens kvällstur. Då stämmer det bättre!
Idag skall Tovah vara med på barnguidning i en timme. Undrar vad det är för något. Hon får berätta när hon kommer tillbaka!
Oliver har skumpat omkring på min rygg och även om det inte är så jobbigt så märks det att man har en extra 15KG på ryggen när man “spinger” omkring. Jag går i alla fall men Tovah springer mest hela tiden, var får hon sin energi ifrån?
Nej nu prkar jag inte vänta på Bobcaten och vi kanske skall bege oss ut lite igen!

Abisko Dag 1 del 2

Hej allesammans,

Idag har vi tagit tre geocachar (och 2 igår), vandrat omkring en del före och efter lunch och totalt har vi gått 8.97KM med aktiv tid 2.14 timmar. Nedan kan ni se hur vi gick. Tittar man bara på bilden så blir det inte så tydligt men de långa biten söderut gick vi efter lunch och jag hade Olli på ryggen i bärstolen. På vägen tillbaka så började det regna rejält och vi blev ganska blöta och medan vi gömde oss undan regnet under vägen till liften (en stor bro) så träffade vi på en familj som höll på att köra omkring i norra Sverige. 2 veckor hade de varit ute och skulle nu börja bege sig hemåt Göteborg igen i sin husbil!

200807181740.jpg

Nu skall vi se oss omkring på hotellet lite innan det är dags för middag 1830. Ryggbiff blir det idag och till lunch hade vi fiskfilé med potatis, ärtor och skirat ägg. Det sista var jättemumsigt och det måste jag göra hemma också!

Packdag

Nu är det dags att packa. Jag skall strax cykla till Coop med Oliven och handla lite proviant för fjällen (== blöjor! :)) samt köttfärs så vi kan göra de obligatoriska hemmagjorda köttbullarna vi skall mumsa på på tåget så som sig seden sig bör.

Min sov har fått sin första nojja, han vägrar ha hängslebyxor på sig. Det skall vara vanliga långa byxor eller i värsta undantagsfall kortbyxor. Idag skrek han säkert i 30 minuter för att han var tvungen att ha hängslebyxor på sig.

Nej nu skall jag iväg och handla! Ha det bra!

Abisko, ett paradis på jorden

Sitter här och planera vad jag skall göra med barnen i Abisko. Tidigare i dag fick jag menyerna för denna och nästa vecka och det ser ut att bli massor med god mat. T.ex. röding på lördag! Mums.

Vi tänkte göra lite GeoCaching (självklart) och det finns drygt 5 cachar inom räckhåll från Abisko Turiststation. Jag tänkte att vi skulle ta en bussen eller tåget till Björkliden och sedan i lugnt tempo gå tillbaka till Abisko. Lugna 8Km på en bra rallarväg (jag har gått halvvägs tidigare).

Har precis suttit och läst lite bloggar om Abiskoresor, och de flesta pratar om hur underbart det är där uppe. Jag längtar men samtidigt är jag lite orolig att det inte blir så lugnt med två vildbattingar. Tovah är 8 men denna sommar har hon visat upp lite av sina sämre sidor tyvärr men mycket gnäll, skrik och elakheter 🙁

Puuh, vad jag känner mig instäng. Jag har cyklat för mycket och igår kväll hade jag ont i knäet så jag tänkte att jag skulle ta det lugnt idag men nu håller jag på och klättrar på väggarna. Jag kanske skulle cykla en liten runda i alla fall.

Nu skall jag äta lite smultron som vi plockade i vårt hemliga smultronställe i förrgår. Ca 3-4 dl plockade vi och det fanns minst 1-2 dl mogna kvar innan vi gav upp. Massor med blommor och omogna fanns det också så vi får plocka mer senare.

Dagens Cykling

Idag blev det bara en kort liten runda på 12.3KM. Kände mig riktigt seg när jag cyklade iväg men mjuknade på vägen hem samtidigt som jag fick inspiration till dokumentet jag hållerpå och skriver på. Snitthastighet blev bara 21.4KM/h.

200807142011.jpg

Abisko igen

Fick en fråga om när och hur etc. Vi åker upp nu på torsdag 17/7 och tillbaka 22/2. Vi bor i huvudbyggnaden och har helpension så det blir lugnt oh skönt. Någon som skall följa med?
Johanna får stanna hemma och bygga om huset istället 🙂

God natt!

I helgen har det varit med cykling, programmering och lite medeltidsvecka i Hägnan. Igår tog jag barnen till Hägnan där vi tittade på hycklarspel, åt glass, lagade mat på friluftsköket, hoppade i höskullen (i alla fall barnen) och gick på sagovandring. Trevlig liten tur och cyklingen blev 19.96 KM som Tovah paddlade på bra. Halvägs hem så kom jag på att vi nog glömde en kastrull så efter kvällsmaten så begav jag mig ut igen och tog mig en runda runt stan på 21.5KM. Nu äntligen börjar jag få upp flåset för jag blev inte ens riktigt trött. Får väl trycka på och cykla snabbare på nästa runda. Just nu ligger jag på ca 22-24KM/h i snitt. Nedan ser ni hur jag cyklade igår på kvällen. Och till skillnad från Bea så valde vi rätt dag och det regnade inget på oss när vi var där.

200807132242.jpg
Övrigt tid denna helg har jag ägnat åt ett litet JavaScript projekt där jag läser in rutter från GPSen och visar dem på skärmen för att sedan kunna publiceras direkt på bloggen. Det finns verktyg som gör detta men alla kräver för många knapptryckningar. Just nu visar programmet som sagt det enbart på skärmen. Har du en Garmin och vill testa så hoppa hit. Du måste dock installera Garmin Pluginen först för att prata med GPSen. Just nu läser den in alla rutter från den första GPS den hittar. Säg gärna till om ni testar och om det fungerar. Notera att det tar ganska lång tid att föra över all data från äldre/mindre GPser så ser det ut som det hänger så håller den bara på att föra över. På en Colorado 300 går det på ett par sekunder medan från en Edge 305 så tar det 30-45 sekunder. Beror så klart på hur mycket data som finns lagrat i dem.
Kul att hobbyprogrammera men JavaScript är d-a påhitt. Så otroligt lätt att det blir rörigt.
Nej nu måste jag ta och sova lite! Ha det bra!

En dag som du inte lär dig något nytt, är en förlorad dag!