23 Maj

Nordic Game 2017 – Dag 1

Del två på rapporten från Nordic Game 2017.

Del 1 och Del 3.

Idag var det första dagen på Nordic Game Conference och här är mina anteckningar. Fråga gärna om ni vill veta mer om.

Överlag en inspirerande dag. Hade en del nätverksmöten på fm som kändes mycket bra.

Konferensen håller till på Slagthuset och det kanske inte är de bästa lokalerna. Dålig ventilation och man hör ljud mellan flera av föreläsningslokalerna. Mycket folk. Lite luft.

Några funderingar:
Konstigt att fler inte är här från de mer norra delarna av Sverige. Detta är den störta spelkonferensen i Skandinavien och det plöjs just nu ner en hel del skattepengar i spelföretagsetableringsprojekt i norr som skulle kunna växlas upp med kunskap härifrån. Ja, min resa betalas av skattemedel och jag är här.

En annan fundering är gällande de kvinnor som deltar. De flesta av kvinnorna väldigt mycket färg på sig i både hår, kläder och assessorer. Känner de behovet att sticka ut för att de är i minoritet?

Imorgon fortsätter det hela. Tjilliflipp.

Keynote – Playdead

Animering av The Huddle i spelet INSIDE.
Visade en massa häftiga animationer av denna underbara karaktär. Föredraget var mycket intressant om hur mycket tänk som behövs för att skapa en ”verklig” karaktär. Tex har många idle-animeringar som inte gör någon nytta mer än de ger karaktären ”liv”.

Dock när en av utvecklarna började prata vektorer och matematik så började många i publiken skruva på sig 🙂

Sista delen handlade om shading av karaktären. De visade mycket ingående steg för steg vad The Shader Guy hade gjort. Intressant.

Amazon Lumberyard

Introduktion till Slices i Lumberyard.

Amazons egen AAA spelmotor som är helt gratis inklusive källkod för hela motorn. Nära kopplad till Amazons molntjänster för multiplayerserverstöd (som inte är gratis 🙂)

Har inte själv provat Lumberyard men det verkar vara genomtänkt. Känns väldigt likt Unity. Tyvärr stöds inte Mac.

Ganska tråkig presentation. Alldeles för mycket klick klick klick i UI och prata om hur man grupperar objekt etc.

Whitney Clayton, Compulsion Games
Art and Style in a procedural world.

Spel: We Happy Few

Spännande att se hur arkitektur sedan WW2 påverkat deras spel så mycket. Använder brutalism i arkitektur för de tråkiga officiella byggnaderna.

Bra info om vad de gör procedurellt i spelet och vad de gör för att få det att se designat ut.

Många små detaljer och svårt att sammanfatta men mycket inspirerande.

History of Level17

Hur en studio kan utvecklas över 27 år. .
Några spel: alla Worms, Overcooked, The Escapist med många fler

Grundades 1990 och gjorde spel för Amiga till 1994.

1995 släpptes Worms genom rekrytering av skaparen. Worms på massor av plattformar 1995-2000.

2000-2010 3D-Worms med flera kostade massor mer än 2Dspelen. Flera spel som aldrig kom till marknaden. Fortsatte och började spel åt andra. Tex ett Lemmings åt Sony. Slutat av decenniet svängde det till digital distribution. De var tidiga på XBox Live med Worms och Lemmings.

2010-
De tappar personal. Omstrukturering av ägare med mera. Ny VD, kvinna som varit med från början. Gå tillbaka till rötterna, fokusera på artisterna. Här blev föreläsningen tråkig 🙂 han pratar om värden för att bygga företag men det kändes väldigt genetiskt. Sedan blev det konkret med bra exempel på nya spel. Blev en Game label 2013.

Inspirerande med att de jobbat med spel så länge. Jobbar med att stötta utvecklare som hittar pengar via Kickstarter. Nya utvecklare som inte lanserat spel tidigare. The Escapist, Sheltered.

Overcooked. Coolt spel.

Slutligen. Hur man pitchar ett spel. Många detaljer. Se bilder.

Nordic Game Discovery Contest
Semifinal 1.

Pitch-tävling av spel. 2 spel per semifinal som går till final.

Crunch Studios – Paper Game
Yes. Rita egna levlar på papper och gör spelbara spel via mobiltelefon.

We are Müesli.
Pusselspel med ett namn som ingen kommer att komma ihåg.

Lost Words
Mycket vackert spel
lostwordsgame com
Var med i svenska Stugan 2015. Har redan fått ca 2miljoner SEK. Behöver drygt det till. Totalt £360 totalt.

Tunnel Vision Games
Spännande spel inspirerat av Portal där man hoppar genom skuggor.
Lite oklar story.

Imorgon är nästa semi final.

Blandade bilder från utställningarna

Nästa del …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *