23 Maj

Nordic Game 2017 – Dag 0

Jag deltog i Nordic Game 2017 16-18/5. Konferensen pågick även 19/5 men jag kunde tyvärr inte delta sista dagen. Här följer några reflektioner från konferensen inkl. en massa bilder.

Jag lägger upp ett inlägg per dag. Detta är dag 0 och här hittar du dag 1 och dag 2.

Tisdag 16/5 – Pre-konferans spelstudiotur

Under 1400-1800 åkte vi runt till Minc/Game City, Massive, Tarsier, King och The Game Assembly.

Game City

Peter Lübeck gave en bra introduktion.

20 företag som skapade en ideell förening för att stötta nya företag och få företag att etablera sig i Malmöregionen.

Sitter i MINC, en inkubator som ägs av Malmö Stad.

Vision
1 World class games cluster
2 Europas bästa ekosystem för Game startups
3 globally established brand – världen ska känna till Malmö som en spelregion
4 one of a kind games building

50 företag, 30 i Malmö
700 anställda, 1 miljard omsättning
400 av dessa på Massive

Aktiviteter
Seriously Indi – föredrag hur man ska skapa nya företag
Dev sessions – bjud in experter som hjälper företag
Tech dev Meetings – utvecklare träffas

Alla events är öppna, alla på engelska.

Minc Game – riktad inkubator för spelföretag
5 startups sedan jan 2017

Ps. Cykelhjälmen Hövding föddes här på MINC.

 

Massive Entertainment

Stopp 2 på Spelstudioturen blev Massive.

Tyvärr fick vi inte ta några bilder så ni får se mig istället och ett hus.

VD David Polfeldt

Massive

437 anställda. 66 anställda sedan dec 2016.

14% kvinnor, minst 20%

Äldsta som jobbar aktivt med spelutveckling 45 år, yngsta 22. Äldsta anställda 61.

36 nationaliteter

Företagsvision: ta hand om sina anställda. De anställda är redan passionerade i sitt jobb.

Massive föddes i Ronneby 1997 av Martin Walfisz. Citat från nuvarande VD, David Polfeldt: Han spelade ändå bara spel i skolan så då kunde han skapa ett dataspelsföretag istället.

Lång historia av spel med mycket höga spelomdömmen.

Spel: Ground Control, Ground Control II, World of Conflict, Assasins Creed Revelations, Far Cry 3, The Divisions. Framtida: Avatar

Avatar, filmerna och spelet ska vara ett stort meddelande om hur vi behandlar jorden.

Ubisoft köpte studion med några veckors varsel för annars skulle de läggas ned. Martin lämnade företaget för det blev för mycket storföretag. David Polfeldt tog över.

Använd alltid egen teknik om du kan. Egen motor Snowdrop.

Varför är Sverige bra på att skapa dataspel? Svenskar har lätt att anställa och arbeta med personer från andra länder. Lång historia av att skapa nya saker. En annan anledning, svenskar är marinerade i anglosaxisk kultur efter WW2 för vi var tvungna att visa att vi faktiskt var på rätt sida i kriget. Ytterligare: work-life balance.

Växer så det knakar.

Klassisk affärsutveckling fungerar inte. Spelutvecklare är närmare elitidrottare och hur skapar man ett team av dylika?

Tarsier

Stopp 3 blev Tarsier med det aktuella coola spelet Little Nightmares.

42 anställda.
Bildades 2006.
2004, 9 studenter började skapa spel tillsammans.

spel som se varit med i: LittleBigPlanet 1, 2 och 3. Ville gå tillbaka till att skapa egna spel.
Egna spel: Tearaway Unfolded 2015, Statik 2017, Little Nightmares 2017

De kommer att fortsätta med egna spel. 2 projekt parallellt och liten framtidsgrupp.

Stor skillnad mot Massive. Massive var det stora företaget med namnskyltar, säkerhet etc. men Tarsier är den lilla studion.

Ps. Massive har köpt hela byggnaden där Tarsier är så Tarsier får flytta snart.

King

Och ett stopp hos King. Pust. Nu börjar jag bli trött.

Enkla spel som alla ska kunna spela. Alla nivåer i alla spel är gratis.

200 spel, 342 miljoner unika spelare per månad. Snitt 35min per spelare och dag.

Personlig kommentar: jag tycker deras spel är urtråkiga men väldigt många andra verkar tycka motsatsen för de spelas mycket.

Ca 2000 anställda.

I Malmöstudion ca 50% svenskar.

Bildades 2003 och det tog fart när de lanserade på Facebook 2011 och mobil 2013.

Lite udda besök. Alla var tvungna att skriva in sig, vilket tog 25 min. Sedan en mycket kort företagspresentation av en affärsutvecklare på ca 5 min. Sedan QA.

Många av projekten stoppas precis innan lansering om företaget inte tror på spelet. Dyrt att lansera spel.

Ps. Tack för kaffet.

The Game Assembly

Sista besöket blev skolan The Game Assembly. Skoj.

Yrkeshögskola för grafik, programmering och level design.

Alla elever måste vara på plats 0900 och berätta agilt vad de gjorde igår och vad de gör idag för att göra sitt spel bättre. Är man inte där får man inte närvaro för dagen.

Utbildningen är på svenska.

1/3 av utbildningen är praktik. 1.5-2.5 år skola varav 7 mån praktik. 146 studenter aktiva nu. Examinerat 370 sedan 2010. 18% kvinnor men inte jämt fördelat mellan utbildningar. Få kvinnliga programmerare.

7% av svenska spelindustrin kommer från denna skola.

Den hemliga såsen är att kopiera industrin. I tvåan får de jobba i team som en egen spelstudio där de gör 4 spel per team. 50% av tiden arbetar de med egna spel i grupp och 50% med egna studier.

År 1 2D-spel och år 2 3D-spel. Totalt gör de 8 spel i utbildningen.

De gör sina egna spelmotorer.

Meet and Greet 2017: studenter får träffa företagen för praktikplats. De är tvungna att sätta stopp för headhunting från företagen. 26/4. Alla företag får exakt likadana bord och stolar. De stora företagen får synas precis som de små. Studenterna får sälja in sig under en hel dag. 48 företag registrerade. 35 förra året. 45 är max nästa år.

Spännande att höra om hur de utbildar. De kallar sig elitutbildning för dataspel.

De utbildar inte ljud- och musikpersoner för marknaden i Sverige är mättad enligt dem. Massive har 3.5 ljudpersoner och resten på frilans.

De verkar göra ett mycket bra utbildningsjobb.

Ps. Här var man tvungen att ta av skorna så det blev en del intressanta dofter i rummet.

 

Nästa del…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *