Nordic Game 2017 – Dag 2

Detta är tredje delen i rapporteringen från Nordic Game 2017.

Dag 0 och dag 1.

Har haft en helt underbar morgon här i Malmö och första sessionen på Nordic Game idag var fantastisk.

Började dagen med 17km cykling i ett somrigt Malmö. Man kan ju inte bara slappa i livet. Skulle cykla till Ön men cyklade för långt för de har byggt så mycket så jag jag cyklade för långt.

Martin Walfisz hedersmedlem i Spelplan

Stort grattis till Martin Walfisz som nyss blev hedersmedlem i dataspelsorganisationen Spelplan. Tjilliflipp Martin.

Fireside chat där Fumito Ueda från Japan intervjuas av David Polfeldt (VD Massive).

Fumito är designer av många spel, tex Ico och The Last Guardian.

Missuppfattade sessionen och trodde David skulle bli inbjud också men så var inte fallet. Istället blev det en intervju via tolk.

De pratar om att de är veteraner (20+ år) sedan om konstskolor. David har en Master i fine arts och har aldrig träffat någon annan med samma examen i spelindustrin.

Fumito började animera för på hans första dator hade ett animerings- och ritprogram. Och han ansåg sig själv vara duktig på det.

Han sökte jobb hos Sony men sa i anställningsintervjun att han inte kunde jobba heltid för han ville fokusera på sitt eget projekt Ico. Sony undrade vad det var och när de hörde vad det var så frågade de om han inte kunde det hos Sony istället. Smart move av Sony.

Vilket jobb skulle du ha om du fick välja vad som helst: Fumito: samma. David: författare. Han tycker inte om att jobba med mycket människor och vill jobba ensam. OBS. Har är VD för ett företag med 400+ anställda. LOL.

Var får du inspiration? Fumito skapar många fantasyspel men han gillar inte fantasy egentligen. Han försöker drömma sig in i världarna genom att lyssna på musik som matchar världarna han skapar.

David lyssnar också på musik för att trigga tankar. Antingen lugnt eller death metal.

Favoritfilm? Han tycker om många filmer. Breda filmer som får bra reviews.

Vilken är din favoritvärld som du skapat? Svår fråga. Måste jag verkligen välja? Varför är det svårt att välja? Är det som dina barn? Last Guardian har en karaktär som kan skydda mig.

Not: det blir långa bitar med bara japanska som antagligen väldigt få förstår i publiken men ändå är det nästan knäpptyst i lokalen (flera hundra som lyssnar). Fascinerade. Respektfullt. Sällan var varit med om liknande på en konferens.

David: när jag spelar dina spel så är det mer som poesi, jag bara spelar med men är det så för dig Fumito att spelen och historien är helt klar? För mig är det inte viktigt att beskriva allt i detalj. Låt mottagarna bygga sin egen bild. Haiku. Just nu fungerar detta bra men det kan förändras i framtiden. David: i spelen lever frågetecknen med mig längre efter spelen. Fumito: skoj. För jag gör det med vilje.

Hur ser det ut i din studio? De bara jobbar på. Lugnt. David: spelutveckling är egentligen väldigt tråkigt. Utvecklare med hörlurar och möten ibland. Man existerar inte så mycket i den riktiga världen.

Är du en diktator i din studio eller kan alla bidra? Fumitos ledarstil är lite svävande. Inte ge alla svar så att hans anställda måste komma tillbaka och fråga. Fumitos gillar inte möten.

De pratar om olika faser i utvecklingen. I början är allt möjligt och mot slutet handlar det om att stänga. Kasta bort features. Kanske inte når upp till alla drömmar. Alla faser är viktiga. “Det är alltid fantastiskt i början.”

David säger att Ico är det spel som påverkat honom mest.

Är du nöjd med alla dina spel? Nej…

Vem är du Fumito? Har du 10 lyxbilar? Nej. Jag bor i ett hus. Kör Volvo. Skämtar att han köpte den vara för att han skulle till Sverige.

Reser du mycket? Nej, jag reser i fantasin. Reser mycket sällan privat. Bara i tjänsten.

Generellt, vad kan spel bli? Det är så nytt. Vilka möjligheter finns? Fumito: spel är ännu en form av underhållning. Inget mer än så. Vad är sin åsikt David? Kan användas mycket bredare. Vi kan använda historien och AI mycket mer. Vi får se….

Vad skulle du ge för råd till en ung version av dig själv? Jag har släppt tre titlar som är accepterade över världen. Jag tipsar mig själv att jag ska göra spel!

Det var många frågor men jag försökte fånga en del i alla fall. Flera frågor var svåra att sammanfatta. Mycket bra session. Meditativt. Ingen sitter med datorer eller telefoner uppe (förutom jag med min telefon och tar anteckningar).

Spelmusik med Inon Zur som skapat musiken och ljudet till bland annat Fallout-serien.

Bethesda ville inte att han skulle hålla detta föredrag för det avslöjar deras hemligheter.

Hur skapar man “signature” sound?

Bygger musiken från olika saker som kan finnas i en Fallout-värld. Mycket trasiga saker.

Producenten ville inte ha originalsound utan musik folk känner igen.

Svår session att engagera sig i. Blir många olika exempel och inte lätt att sammanfatta. Fantastiskt spel med många olika bra ljudmiljöer blandat med klassiska originallåtar.

“Om du hör musiken så har vi misslyckats. Musiken ska kännas.”

Fallout4 titelspåret är version 29 för producenten Todd vet exakt vad han vill. Ställer höga krav.

Har också en del filmer med ljud från denna session. Säg till om ni vill höra!

Systems are everywhere… Right, Elon Musk
Aleissia Laidacker Gameplay and AI lead Ubisoft, former

10+ Ubisoft
Assasins Creed

Hearthificial-Intelligence- använda AI för skapa bättre koppling till karaktärer.

System finns överallt.

Så varför system: för att få olika upplevelser när du eller andra spelar spelet.

Objekt ska vara medvetna om andra objekt i spelet och de ska påverka varandra. Och det ska vara en en del av historien.

Exempel: rädda en hund i Skyrim och den följer med spelaren överallt inkl. vara med i fighter. Men en spelare vill inte att den ska fightas men den är lojal och följer med. Blir en familj med “smarta” objekt som interagerar med varandra.

Går igenom hur man ska dela upp mjukvara. Arv, isolering etc.

Viktigt med att alla delar kan ge feedback till världen som andra delar kan reagera på.

Visualisera kopplingar. Tex via vis.js.

I praktiken skapas en simulering av jorden. Inkl. mat till växter som H2O etc.

Hur testar man detta? 2D prototyp testning. Enkel grafik på en framtida 3Dvärld.

Hur gör man detta roligt? User-stories med användare och implementera de interaktioner som kommer upp.

Bygg inte in begränsningar.

Exempel: samla alla böcker i Skyrim. Har inget med storyn i spelet att göra men spelet tillåter spelaren att skapa ett bibliotek om de vill.

Smart – Fun – Agency
Agency: låt spelaren känna att de påverkar spelet.

Combat AI is boring. För mycket fokus på fightande.

NPCs ska vara “smarta” och kan vara säljare i spelet och visa vad som går att göra i spelet.

Hitman IO
AI i spel.

Hur man bygger spel där karaktärer reagerar på ljud och ljus i en värld där du spelar lönnmördare.

Teknikstrul för de får inte igång ljudet. Hur kan man ha en session om ljud utan ljud 🙂
15min senare så drar de igång men jag fick ett bra samtal med spelföretagsveteranen Martin Walfisz istället som alldeles nyss blev utnämnd till Hedersmedlem i Spelplan. Stort grattis igen.

Procedural Levels – Oskar Stålberg

Hur kan man bygga procedurella världar. Oskar har skapat en egen algoritm för detta och implementerat det i Unity för sitt eget kommande spel.

Monologen Undocumented med Ste Curran.

En blandning av något och något. Något jag inte riktigt vet vad det är.

Underhållning.

Underbar föreställning.

Polybius!

Don’t be afraid of the unknown, make it your own.

Sammanfattning

Vilken härlig stämning det är här. Efter Stes monolog så gick jag bara ut i utställningsområdet, tog en kopp te och bara stod mitt i flödet av alla människor. På de flesta ställen hade detta känts helt fel men här känns det helt rätt. En underlig känsla av samhörighet.

Det är sällan i modern tid jag känt att det är så mycket bra föredrag på en konferens. Alla talare är så proffsiga. Kanske mest för att det inte är en akademisk konferens.

Jag försöker komma på om det är något speciellt som sticker ut som något kommande men det känns som allt. VR kanske några tänker ska vara den stora grejen och visst fanns det några VR-demos och föredrag om VR men det kändes inte som det är den stora saken. Personligen tror jag inte på VR så länge det inte blir mer tillgängligt för alla samt de löser isoleringen, dvs du blir isolerad när du stiger in i din VR-värld.

Överlag så var det en kanonresa med ett fantastiskt innehåll. Rekommenderas varmt för alla i gamedev.

Tack NordicGame, nu bär det av mot Luleå och vi ses igen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.