HTC Vive Cosmos – test av VR-headset

HTC Vive Cosmos

Vi har ett nytt VR-heaset i LTU XR Lab, HTC Vive Cosmos. Detta är ett VR-headset som kräver dator men har så kallad inside-out tracking, dvs., man behöver inte små sändare som skickar ut ljus som headset hittar sin position mot utan istället så ”ser” headsetet omgivningen och från det räknar ut vad det är.

Det var lite strulig installation och jag fick starta om installationsprocessen ett par gånger innan datorn hittade headset. Några ombootningar av Windows senare så var jag igång.

Priset för Cosmos är 9490:- jämfört med Vive Pro som kostar som billigast 10490:- (men då få man med basstationer som går att använda till annat också).

Efter att ha provat lite olika applikationer och spelat i ca 2h så är här mina initiala slutsatser. HTC har gjort om hela setupen rejält mot Vive Pro och den är mycket mer inbjudande och mer trevlig att komma igång med. Som en del av setupen så använder de kamerorna på headset för att man ska kunna se igenom headsetet utan att ta av det. Detta fungerade ovanligt bra och går även att nyttja när man använder headset för att snabbt se sig omkring i rummet. T.ex. om någon tittar på en eller inte.

Man börjar i en VR-värld där det är en blandning av spelmiljö och tutorial. Härifrån kan man också hoppa till själva butiken och biblioteket med spel man laddat ned. När vi nu köpte Vive Cosmos så ingår även 1 år medlemskap i HTC Vives prenumerationstjänt Infinity där man får spela en massa spel gratis (värde ca 1200:-/år).

Hur fungerade då trackingen? Nja, jag läste på nätet att vissa hade jätteproblem med att den inte kunde tracka för det var för mörkt även om de tänt alla lampor de kunde. Jag fick i alla fall direkt istället felet att Cosmos tyckte det var för ljust i rummet (soligt ute idag) så jag fick dra ner persiennerna. Då tyckte den såklart att det var för mörkt så då fick jag sätta på lamporna… för ljust… släckte lamporna och då var den tydligen nöjd för stunden. Dock upptäckte jag efter några minuter att den även klagade på skärmen till datorn som stod på (en 27″ 4K inställd på ganska mycket ljus). Till slut slutade den gnälla men man var tvungen att starta om SteamVR (kontrollmjukvaran) fler gånger. Trackingen fungerade bra till ca 95% men ibland hoppade det omkring lite, det gör det dock i VivePro med ljusstationer också.

Till headsetet så har de även släppt en ny typ av handkontrollers. Dessa ser helt annorlunda ut mot de tidigare numer klassiska kontrollrarna och jag gillade dem starkt. Mycket mer av en tydlig pistolkänsla vilket är bra när man ska kontrollera saker i VR. De har också numer två joysticks istället för de tidigare plattorna där man skulle styra med tummarna genom att swipa. Känns mer naturligt med joysticks.

Hur kändes då skärmarna? Dessa har fått sig ett lyft med en mycket liten pixelökning mot Vive Pro men nu är det (1700 linjer mot 1600 på Vive Pro) men den stora skillnaden är att de lämnat AMOLED och nu har LCD-paneler istället. Detta gör att bilden känns mycket klarare än i Vive Pro. I övrigt så är det samma specifikationer (110 grader synfält och 90Hz skärmar). Jag är väldigt känslig för åksjuka i dessa VR-headsets och jag har inte riktigt bestämt mig ännu om det är någon skillnad i den aspekten mellan Vive Pro och Cosmos.

Slutsatsen är att Cosmos är ett bra headset och en jättefördel är att man slipper kalibrera ljusbasstationerna om och om igen så fort någon rör dem (vilket händer oftare än man kan tro). Jag gillade Cosmos och slet mig från det bara för att skriva denna recension. Ser ingen anledning att köpa Vive Pro om man bortser från ljusproblemen. Ska bli intressant och se hur det uppför sig i en offentlig miljö där man inte kan kontrollera ljuset på samma sätt som i ett kontorsrum eller hemma. Jag får återkomma om det.

Test av Varjo VR-1 och XR-1

Jag fick nyligen en chans att prova VR-headsetten Varjo VR-1 och XR-1. Båda headsetten riktar sig till en proffsmarknad och är därmed prissatta därefter. VR-1 kostar ca 75000 och XR-1 har ett okänt pris då den inte är färdig ännu.

Varjo VR-1

VR-1 är ett rent VR-headset men med högre upplösning och bredare synfält än t.ex. HTC Vive Pro. Headsetet var mycket behagligt att använda och fungerade mycket bra. Upplösningen är adaptiv genom att den visar högre upplösning där man tittar just nu och det gör den genom att följa användarens ögon via inbyggda sensorer. Dessa går också att använda för att interagera med den virtuella världen. Här hade den först lite svårt att kalibrera mot mina ögon då jag har ganska starka glasögon (som för övrigt fick plats bra inne i headsetet) men när väl kalibreringen lyckades (på andra försöket) så fungerade det mycket bra. Jag fick över överblick över en flygplats där jag fick information om flygplan, byggnader, fordon etc. genom att bara flytta blicken. Detta headset finns tillgängligt idag och fungerade som sagt mycket bra. Pris är dock ca 75.000 sek och du måste köpa positioneringstorn separat, ca 5.000 sek till och ha en kraftfull dator också.

Varjo XR-1 prototyp

XR-1 fanns i en prototypversion på mässan och första dagen blev den överhettad hela tiden fick kylas med en laptopfläkt för att gå att köra. Skillnaden mot VR-1 är att XR-1 är ett så kallat mixed reality headset, dvs. den kan både visa virtuellt data och visa omgivningen/verkligheten samtidigt. Det senare görs inte genom transparenta glasögon som t.ex. Microsofts Hololens utan istället genom att filma framåt och projicera det inne i hjälmen. Detta gjordes med 12-15ms fördröjning vilket är helt ok. Fördelen med att visa det som ”film” är att man då kan växla om man vill se omgivningen eller inte och koppla innehållet till detta. Här demonstrerade Volvo en så kallad digital tvilling av en av sina bilar där man fick se den bredvid en riktig bil och kunde interagera med den virtuella bilen. Detta headset hade förutom värmeproblemen en hel del andra barnsjukdomar. T.ex. såg man tydligt de olika skärmarna för VR respektive verkligheten samt det var en bra bit kvar på grafiken inne i headsetet, t.ex. virtuella händer visades men var mycket flimrande i kanterna. Jag tror XR-1 kommer att bli mycket bra när de väl får till det. Pris okänt.

Varjo är för övrigt ett finskt bolag och det var intressant att få prova deras produkter.

Luleå Game Create #1

Lördag 21/9 är dags att skapa dataspel igen under ledning av mig. Känner du någon stor eller liten som ville prova på att lära sig detta? Välkomna.

Detta är första eventet för hösten under namnet Luleå Game Create. Jag är övertygad om att Luleå behöver denna typ av arrangemang för att stimuleras ungas skaparintresse för dataspel.

http://www.luleamakerspace.se/?p=979

Här är workshopmaterialet till Hoppspelet!

Canvas Painter Agneta

När Agneta är i Bryssel så gör jag ett ritprogram för att måla Agnetor och andra bilder.

Här kan ni ladda ner det: Windows Mac

  • Måla med vänster musknapp.
  • Byt bild med höger musknapp eller mellanslag.
  • Ändra storlek på bilden med skrollhjul eller U och J.
  • Gå omkring i 3D-världen med WASD och QE.

Skapat i Unreal baserat på denna tutorial.

Dataspel och lärande 190221

Startskärmen från spelet Math Ball som utvecklas av Peter Parnes.

190221 arrangerade jag på LTU en workshop om dataspel och lärande. Dvs., hur dataspel och dataspelsteknik kan användas som en del i en lärandeprocess. Det blev ett mycket lyckat arrangemang med extremt mycket kreativa tankar om framtiden och hur man kan bygga spel för lärande. Målet var att ta fram konkreta idéer på nya lärspel. Tyvärr blev det lite ont om tid på slutet (vi hade 2.5h totalt) men vi fick ihop två väldigt konkreta förslag; BUFF, ett fysikspel och Who am I?, ett spel där man ska utforska livet och bland annat lära sig om andra kulturer.

Tack till alla som deltog i workshoppen!

Projektet ”Dataspelsteknik för nya tillämpningar.” leds av mig@Luleå tekniska universitet och finansieras av Luleå Kommun, LTU och Region Norrbotten.

Jag introducerade med en presentation för att inspirera deltagarna och lite sätta ramarna (som gav väldigt mycket frihet). Här kan ni se min presentation.

Recept: Peters surdegsbröd

En stor limpa.

Ingredienser

  • Surdeg
  • 2dl ekologiskt rågmjöl
  • 2dl ljummet vatten
  • 750g ljummet vatten
  • 1100g ekologiskt vetemjöl special
  • 30g salt
  • En stor plastlåda med lock (för mat)
  • En gjutjärnsgryta med lock

Tillagning

  1. Mata surdegen på morgonen med 2dl rågmjöl och 2dl ljummet vatten. Jag använder en hög plastburk (ca 8dl) som jag skakar ordentligt efter matningen. Låt stå till surdegen kommit igång (4-8h). OBS lås inte locket utan låt det ligga löst på då det bildas övertryck i burken.
  2. På eftermiddag/tidig kväll häll över det mesta av surdegen till plastlådan men behåll några matskedar till nästa bak. Tillsätt salt och vatten och rör ut vätskan. Tillsätt 1100g vetemjöl och blanda med en slev. Du behöver inte knåda utan det räcker att det går ihop till en klump. Låt stå under lock i 20 minuter.
  3. Med sleven vänd runt degen några gånger. Låt stå 45 minuter och upprepa 2-3 gånger (beroende på hur lång filmen på TV:n är).
  4. Mjöla grytan tunt i botten och på väggarna (dra med handen längst väggarna). Häll lite mjöl degen och knåda ihop den till en boll och lägg ner i grytan. Ställ i kylen (eller kallt garage) i ca 20-24h. Får du stressigt så låt den stå ett dygn till i kylen (det gör bara smaken syrligare). Bättre att jäsa längre än kortare.
  5. Ta ut grytan ur kylen och sätt på ugnen. Temperaturerna varierar från ugn till ugn så prova dig fram. Här är mina och jag kör hela tiden varmluft.
    1. Värm till 260C (tar ca 12min på ugn).
    2. Snitta brödet 6-8 gånger överst. Jag använder en snittkniv (ett rakblad med plastskaft) men en vass kniv går också bra. Gör ett fint mönster om du vill.
    3. Ställ in brödet och sänk till 235C.
      • Här kan börja med eller utan lock. Prova dig fram.
    4. Vänta 15 min.
    5. Ta av locket om du hade det på. Sänk till 210C och sätt in en termometer och grädda tills det blir 99C inne i brödet.
      • Här är det smidigt att ha en ugn med inbyggd termometer som stänger av sig vid uppnådd temperatur.
    6. När tempen är 99C så stäng av ugnen och låt brödet stå i eftervärmen i 15-30 min.
    7. Ta ut brödet och låt svalna.
      • Det är frestande att skära upp brödet direkt men surdegsbröd mår bra av att få stå några timmar eller över natten innan man skär upp det då vätskan stannar inne i brödet och det blir saftigare och godare.
    8. Att få ut brödet ur grytan kan vara lite utmanande. Jag använder en avbruten kökskniv (ja, den gick sönder när jag tog ut bröd för några år sedan) och skär runt hela kanten. Vill inte brödet lossna så bänd med kniven och går det fortfarande inte så tryck ner fingrarna så att det kommer in under brödet och försök lyfta ut brödet. Det går till slut.
    9. Ät med smör och ost!

Varianter

Här är några varianter:

  • Baka utan gryta: Jäs brödet i lådan i form av en limpa och efter 24h i kylen så lägg över det på en plåt med bakplåtspapper och grädda enligt ovan.
  • Spreja degen med vatten innan gräddningen och häll på olika fröer (vallmo (vit, blå), charnuska, sesamfrön (vit, svart) etc.).
  • För segare bröd tillsätt 90g olja (raps) i brödet och minska mängden vatten till 660g.
  • För mer skorpa så sätt in en djupplåt nederst i ugnen och häll i 2dl kallt vatten precis när du stoppa in brödet för gräddning.
  • Om du inte har frön på kan du experimentera med att pensla brödet när det precis kommit ut med antingen vatten eller smör (ta bara en smörbit och smält på det varma brödet).
  • Använd en baksten eller bakjärn och grädda brödet direkt på stenen/järnet. Notera att här måste du värma ugnen längre innan du gräddar (minst 30 min). Personligen vet jag inte om detta ger så stor effekt. För pizza effekten dock större.
  • Degen med olja i (se ovan) är perfekt för att göra egen pizza. Jäs degen i kylen som ovan men istället för att grädda en limpa så gör sex pizzor stora som ugnsplåtar och gör din egen pizza. Tips. Lägg osten under alla pålägg så blir det mer ”riktigt”. Dvs., tomatsås (som du kokar själv såklart), ost och sedan pålägg.

Lycka till!!! Funderingar? Fråga på!

En dag som du inte lär dig något nytt, är en förlorad dag!