På plats - dag 1 - torsdag

| | Comments (0)

Nu är vi i Agadir och vi har för skön första dag här.

Dagen började 5.15 med uppgång, dusch, check-in och sedan en låååång säkkö följt av en snabb frukost inne i DinersClub loungen och sedan näst sist på planet. Lite stressigt men vi kom iväg. 5 timmar senare landade vi Marocko och resan gick med en 757-300 på rad 5 gick väl ganska bra. Oliven var lite oregerlig tyvärr och Johanna blev lite knäckt vilket hon tog igen senare med en tupplur på hotellet. Vi var alla lite åksjuka, eller i alla fall lite yra av resan (ja vi veklingar blir det).

Vi kom till hotellet och checkade in (efter att ha fyllt i 4 formulär, vilket man kan tycke är lite onödigt eftersom vi är en enda familj). Samma sak var det med inresepapprena som de faktiskt studerande mycket noga. De jämförde varje siffra mot passet, knappade på sin dator för att kolla om vi välkomna eller inte och till min förvåning var vi faktiskt det. Fortfarande ingen som kommit på att vi är en liten terroristfamilj som reser världen runt och ställer till det.

Väl på vårt rum (rum 3230) på tredje våningen med utsikt över havet tog vi oss en titt på rummet (tog väl ca 30 sekunder) som innehöll två enkelsängar bredvid varandra, en mindre säng till Tovah och en barnsäng till Oliven. Rummet var ganska stort, större än det typiska hotellrummet man brukar få.

Hungern trängde på så vi begav oss direkt till lunchbuffén och vårt första intryck där var faktiskt lite av en besvikelse. Lite tråkig mat. En del helt klart goda detaljer men det mesta var sådär. Inga innovativa sallader t.ex. eller speciella lokala rätter. Mina favoriter var tangineköttbullar och kyckling i ingefärs och honungssås. Efter maten tog vi oss en titt runt hotellet och J och O bestämde att de skulle ta en tupplur medan jag och Tovah gick och badade.

Havet var lagom kallt, just det, inte lagom varmt utan lagom kallt. Skulle gissa på 17-18 grader. Det är ju faktiskt vinter vilket betyder att det är lite kall vind från norr. Det störde inte Tovah dock som glatt sprang bland vågorna. Personligen var jag lite mer reserverad men hoppade dock över ett gäng vågor vilket alltid är skoj. Stranden är helt underbar med mjuk fin sand och ett fåtal små runda stenar (inga som gör ont) och med fåtal menar jag inte många alls.

Efter en stund stupade T i en våg och blev dränkt och då begav vi oss till inomhusbassängen som är en saltvattensbassäng i ett "växthus". Mycket varmt och skönt. Utomhus var det officiellt 22 grader enligt prognosen men jag hittade ingen termometer för att verifiera det. Tovah simmade omkring som en liten fisk i bassängen (som är ca 10x20 meter) och efter en stund hade jag hämtat kraft och hoppa i också. Vi lekte på men efter en stund saknade vi resten av familjen och gick upp till rummet. Johanna var vaken men Oliven sov så vi tog ett bad i badkaret istället men vi tjoade för mycket så Oliven vaknade och då blev det plötsligt massor med människor i badkaret, 4 personer närmare bestämt och vi fick alla plats.

Efter badet var det dags att fika lite (det är ju ändå all-inclusive här) och vi gick ned till lunch-restaurangen där de serverade nygräddade pannkakor. MUMS tyckte de andra och 2 timmar innan middagen tryckte de i sig totalt 8 pannkakor, någon toast och en glass. Tovah har för övrigt ätit glass 4 gånger idag :)

Ner till havet och en snäcksamlarpromenad men först upp till rummet och hämta lite mer kläder för det blåste kallt så vi fick faktiskt sätta på oss flisjackorna. Tovah lyckades blöte ner sina byxor efter 30 minuters promenad så då vände vi tillbaka till hotellet och gjorde oss redo för middagen vilket innebar långa byxor för mig.

Den stora middagsbuffén har 2 sittningar, 1830 och 2030 och när man checkar in så får man en tid tilldelad, självklart så hade de satt oss på 2030 vilket väl inte var så smart när vi har småbarn. Det var inga problem att ändra till 1830 dock och vi fick bord 77 tilldelat oss. Man har alltid samma bord så man behöver inte stressa in i restaurangen när den öppnar för att få en vettig plats. Lugnt och stilla. Dock var restaurangen väldigt stor så ljudnivån blev därefter, dvs man kunde knappt prata med varandra. Maten var mycket bra och jag hittade flera goda saker, synd bara att man var mätt innan man ens börjat äta. Får nog se till att jobba (usch vilket ord när man är på semester) lite på matrutinerna här. Några godsaker: fylld lammstek, köttiga röda korvar, stekt paprika, tangingegrönsaker, couscous med stark tomatsås och mer som jag inte kommer på just nu. Gott var det i alla fall och massor med desserter fanns det, bakelser, tårtor, frukt, glass och flamberad blandad frukt. Jag och Johanna delade på en underbart god apelsin, riktigt färsk och smakrik. Mums. Får bli fler sådana.

Passade även på att boka in bord på den marockanska restaurangen till i morgon. Det är också en buffé men skall vara mer marockansk än europeisk som den andra. Där har man inget bestämt bord utan man delar stora bord för 8 personer. Vi får se vilket som är godast. Vi kikade in och det såg mysigt ut.

Vi kikade även in i den så kallade grillrestaurangen och den såg ytterst tråkig ut. Det var väldigt lite folk där och maten var mest grillad fisk som såg torr och tråkig ut. Och lokalen var samma som för lunchen och snacksen på eftermiddagen (pannkakorna som ni kanske minns).

Efter middagen blev det barndisco vilket passade Tovah bra och Oliver sprang omkring bland borden som en liten tetting. Efter det blev det en promenad på stranden innan vi kom upp till rummet vid 21 och nu 21.58 sover alla utom jag som är pigg som en piggmyra.

För att summera så blev jag lite anti efter den .... dåliga är inte rätt ord... oinspirerande lunchen men det var nog mest oksjukan som talade. Jag hade lite svårt att komma in i semesterkänslan direkt men nu efter middagen och lite promenerande på stranden så känns det MYCKET bättre. Jag känner mig väldigt tillfredsställd och det här kommer att bli en underbar semester!

Nu har jag varit 17 timmar och 50 minuter så då kanske det är dags att sova. Det är ju en baddag i morgon också.

Ps. Lite synd att jag inte har nät här för antagligen kommer ni inte att kunna läsa detta förrän jag har kommit hem igen. Det finns ett internetcafé här men jag vill helst hålla mig borta från det för annars är det så lätt att man halkar in på att läsa email, kolla fonder etc.