Gå, gå, gå och gå - dag 4 - söndag

| | Comments (0)

Idag var gåendets dag. Vi började dagen med att gå till souken, den gamla marknaden. Det var planen i alla fall men det visade sig vara längre än vi trodde och det var väldigt varmt. Vi passerade ett antal nybyggnationer för de bygger som tottingar här.

200702252106-1

Istället för att hamna på souken på hamnade vi i ett super stort varuhus, typ COOP eller ICA Maxi.

200702252108-1

Där konsumerade vi en god italiensk glass, hallon och choklad som kostade 16 pengar (jag har glömt vad valutan heter just nu) och det var de första pengarna vi har spenderat på denna resa. Man blir lite isolerad på sin strand med all-inclusive. Ganska skönt faktiskt...

I affären var utbudet mycket stort och deras pasta och couscousstånd var trevligt.

200702252111

samt deras kryddstånd

200702252111-1

Efter lite vandrade i affären så bestämde vi att det fick vara nog och begav oss hemåt igen och nu när vi hittade lite bättre så gick det snabbare. Kartorna vi hade var inte så exakta och endast ett fåtal av vägarna fanns med vilket gjorde det lite svårt att orientera oss. Det blev inte så långt faktiskt men det kändes längre i värmen. Sträckan blev 5.88 Km.

Sedan var det lunch där de bland annat serverade leverspätt dagen till ära följt av ett försök till siesta. Tovah kunde inte somna och efter en timme begav vi oss ut i vågorna istället och sprang omkring. Tovah var Olivervakt en stund så jag och Johanna fick hoppa vågorna själva. Man måste värna om ensamtiden för det blir inte så mycket sådant på en semester med två små barn. Efter ett tag kände vissa av oss sig frusna och vi begav oss in till inomhuspoolen där vi simmade omkring någon timme innan det var dags att bege sig till rummet för nästa bad i ett badkar.

I alla fall för resten av familjen för jag kände mig peppad och begav mig ut på en promenad till världens ände.

200702252123

Dvs, där stranden tog slut norrut och det var 3.44 Km från vårt hotellrum. En rolig detalj var att lokalbefolkningen verkligen använder stranden här och det är 1:100 mellan turister och lokala.

200702252126

De unga vandrar omkring, spelar fotboll eller gör akrobatkonster!!

200702252128

Här är en glad pojke som tyckte jag skulle fotografera honom och visst ser stolt ut över sin flaska. Varför han gör det? Det har jag ingen aning om :)

200702252129

Det var en mycket trevlig promenad och när jag kom hem igen så var det dags för middag och som alltid så går solen ned precis när det är dags att gå till maten.

200702252130
Vilken vykortsbild, eller hur?!

Vi trodde vi skulle äta på den Marockanska restaurangen, Alhambra men det fick vi inte för vi stod tydligen inte med på VIP-listan.

200702252131

Istället fick vi äta på den "vanliga" stora och det var extra gott denna kväll samtidigt som det var extra lite folk. Jag tror det var sportlov inom EU under veckan som avlutas idag. Dagen till ära erbjöds det bland annat kalvhjärna!!!

200702252133

200702252134

Nej, jag smakade inte. Det finns gränser :) Galna kor och det där ni vet... Istället blev det kalkon, helt grillad kyckling, friterade ostbollar, löksoppa, stora ostbitar, stekt paprika, stekt lök, couscous med stark sås, och..... kanske inget mer.

200702252136

När vi kom till restaurangen förresten fick en i personalen nästan hjärtattack när jag tog mig friheten att bära fram en barnstol själv. Jag hann nästan fram till bordet innan de slet stolen ur handen på mig och bar den de sista 4 metrarna! Missförstå mig inte, det var inte alls otrevligt utan de är jätte trevliga här och services är mycket bra! Tjusiga dekorationer var det också.

200702252138-1

Efter middagen tog vi oss en promenad på stranden i mörkret och det var ganska mysigt.

Nu sover Tovah och Oliver har precis fått sin gröt och skall sova. Det låter som om han somnar när som helst.

Jag var lite seg på förmiddagen. Detta med att äta rätt är lite svårt när de finns så mycket mat och igår kväll var jag så mätt att jag knappt åt något alls och idag åt jag lite mer förnuftigt och jag var faktiskt hungrig på eftermiddagen, så hungrig att jag åt ett par bananer.

200702252141

Att få bada med familjen och sedan ta en promenad i högt tempo på stranden var helt rätt och humöret steg 700% och alla tankar och funderingar hamnade rätt i huvudet. Ahhh, trevligt.

Igår blev det inget skrivet och jag skall se om jag orkar skriva ikapp i morgon. Nu ät det sent och jag vill hinna läsa några sidor också i The Cell av Stephen King. Mycket bra bok! Innan det lästa jag jag John Grishams senaste, The Innocent Man men den var ganska tråkigt och jag gav upp den efter att ha läst ca 40%. Kommer antagligen inte att läsa ut den för den kändes mest som om den rabblade upp en massa fakta. Den handlar om hur det amerikanska rättsväsendet kan få igenom en helt oskyldig person till dödsstraff om det vill, rättsväsendet alltså.