Solig dag – dag 2 – fredag fm

Dagen började 615 för då tyckte Oliven att det var morgon. Vad gör man då? Jo man tar en tidig promenad på stranden innan frukosten och det var så mysigt. Det var jättestora vågor som slog högt och vi kom tillbaka till hotellet lagom till frukosten började 730.

Frukosten fick mycket ok med massor av god mat att välja på. Allt det vanliga med korvar, alla typer av ägg, omelettant, gott bröd, goda pålägg (trevligt med ett land där griskött är mer undantag än regel för då får man godare pålägg) och pannkakor. Utöver det var det mer ovanliga saker som nyfriterade munkar i flera olika varianter, nygräddade pitabröd, potatisplättar, massor med färsk frukt, och massor med annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Efter frukosten var det åter dags för en promenad på stranden med och vi gick till vänster (söderut) och följde stranden. Tovah sprang i vågorna som en liten fisk (vi hittade faktiskt en död fisk på stranden också) och tyckte det var underbart. Nu hade vattnet dragit sig utåt så det stranden hade vuxit från ca 5-10m till ca 50m dock med vissa faror för stora vågor kunde plötsligt slå upp och dra med sig folk ut. På vägen tillbaka hände detta en liten flicka och hennes pappa blev väldigt blöt och tappade sin kamera. Strandvakterna åker fyrhjulingar och en dylik var genast på plats och dels skällde ut pappan och åkte sedan ut för att hämta kameran.

fyrhjuling_070223

Flickan förlorade en sko också och tyckte nog det hela var lite otäckt. Tovah fick lite mer respekt för vågorna då, vilket höll säkert i sig i hela 3 minuter. För övrigt så finns det också ridande poliser på stranden vilket är lite trevligt även om de har gröna militärliknande uniformer på sig (inte kamouflage utan strikt rak jacka och byxor med pressveck).

ridandepoliser_070222

Men nu gick vi händelserna lite i förväg….. vi var fortfarande på väg bort från hotellet och vi hade spanat in ett par stora sanddyner följt av vad som såg ut som en gammeldags mur en knapp kilometer bort som vi hade tänkt ta oss till. Men tji bäng fick vi när vi plötsligt hör en visselpipa och polis som sitter vid ett bord uppe på stranden pekar tillbaka och vi tolkar det som att vi inte fick gå vidare där. Buhu. I morgon om vi vaknar tidigt så skall vi direkt ges iväg och hoppas att han inte är där så tidigt. 🙂

Vi vände i alla fall tillbaka och gick upp på en mindre sanddyn och vad härligt det var. Vi åkte ned för sanden och det var den mjukaste sand jag någonsin varit med om. Helt underbar sand som var precis lagom varm. Efter en stund i sanden så upptäckte vi att där fanns ganska många nyckelpigor, ja i sanden! De vandrade fram på sanden och drogs antagligen till oss för vi var väl “lysande” som blommor.

Tog oss tillbaka till hotellet via händelsen med vågorna ovan och bytte direkt om för att ta oss ett dopp i inomhuspolen. Hela familjen badade även om Oliven var lite reserverad, nästan apatisk. Han ville inte alls bada och lustigt nog så vaknade han direkt (jag menar verkligen direkt) vi lämnade badhuset.

Vi klädde på oss och tänkte ta oss en fika innan lunchen (ja mat mat mat) men det gick inte för vi lyckades pricka in paustiden i restaurangen 12.00-12.30 då de ändrade från sen frukost till lunch. Vi tog oss lite att dricka i alla fall och inväntade lunchen i solen. 20 minuters solande var precis lagom.

Lunchen var mycket bättre idag än igår med bland annat kanin, gulasch, friterad blomkål och deras vanliga mumsiga pommes frites och piazza. Pizzan förresten, är faktiskt ovanlig god med extra tunn botten och lagom med fyllning.

Vad gäller sockret så tyckte doktorn i måndags att jag inte hade något som tydde på sockerproblem och Johanna tyckte jag skulle testa att äta allt så nu har jag gjort det. Nyss åt jag till och med flera bakelser på lunchen och tog mig en cappuchino efter det och jag är jätte pigg, även om jag är proppmätt.

Nu är vi tillbaka på rummet för lite siesta och jag tror Tovah somnade inom 1 minut efter vi släckte och Oliven lika så även om det förra är mer ovanligt.

Ahhhh, det här verkar blir en mycket bra och trevlig semester 🙂

Förresten, jag vaknade vid 3 i natt med ett leende på läpparna och somnade om strax därefter. Man skulle bo och jobba så här, nära en stor strand. Det vore något. Kanske dags att fundera på att flytta från Luleå. Om det inte för jobb så skulle vi nog ha flyttat för länge sedan. Nu gäller det bara att hitta en ny bra arbetsgivare söderut någonstans. Drömma kan man ju alltid

Nu skall jag se om jag kan rensa lite bilder på Maccen. Har faktiskt aldrig gjort det. Och det gjorde det så nu blev det lite bilder i detta inlägg också.

Nu har familjen sovit i en timme och jag undrar hur länge de skall få sova…. jag läser väl lite och väcker dem om en halvtimme.